Strona G³ówna
O nas
Programy
Konkursy
Inicjatywy obywatelskie
Materia³y szkoleniowe
Publikacje
Wolontariat
Galeria
Linki
Kontakt
RODO
Polityka Prywatno¶ci

Wis³a - rzeka polska i p³ocka

"Wis³a - rzeka polska i p³ocka"

I. Warsztaty terenowe pn. "Dla Wis³y".
G³ówny cel:
- promowanie walorów przyrodniczych Wis³y,
- zwrócenie uwagi na problemy zwi±zane z gospodark± wodn±,
- prowadzenie zdrowego stylu ¿ycia.

Termin: 27 wrze¶nia 2011 roku
£±czna liczba uczestników warsztatów - ok. 413 osób.
Nad bezpieczeñstwem uczestników czuwali:
- Stra¿ Miejska w P³ocku
- Policja Miejska w P³ocku

Miejsce - bulwary nad Wis³± w P³ocku
1. Rozpoczêcie.
2. Krótka informacja o Wi¶le.
3. Prezentacja przedszkoli i szkó³ na scenie/na bulwarze.
4. Warsztaty na statku- jednocze¶nie warsztaty na bulwarach nadwi¶lañskich.

Warsztaty by³y prowadzone przez 2 trenerów przy wsparciu nauczycieli, opiekunów uczestników oraz wolontariuszy RCEE.
Ponadto na scenie prezentowane by³y szko³y i przedszkola uczestnicz±ce w projekcie.
Forma prezentacji to: inscenizacje, piosenki ekologiczne, konkursy wiedzy itp.
Ka¿da ze szkó³ i przedszkoli mia³a mo¿liwo¶æ zaprezentowania na stoiskach swoich dzia³añ ekologicznych prowadzonych na terenie placówki (wystawy, postery).


II. Warsztaty pn. "Edukacja ekologiczna w rekreacji i turystyce" - 3 dniowe warsztaty

Termin: 23-25 wrze¶nia 2011 r.
Uczestnicy: m³odzie¿ szkolna.
Liczba uczestników - 15 osób.

Czas sp³ywu - 8-10 godzin dziennie (z przerwami na posi³ek na ³onie natury) - 3 dni
D³ugo¶æ trasy - 24 km
Sprzêt - kajaki 2 osobowe, namioty, karimaty.

Baza stacjonarna w Murzynowie - O¶rodek Uniwersytetu Warszawskiego - Mazowieckie Obserwatorium Geograficzne w Murzynowie.

Dzieñ I - 23 wrze¶nia 2011 r.
Zajêcia terenowe nad wod± - Poznajemy warunki ¿ycia w wodzie

Dzieñ II - 24 wrze¶nia 2011 r.
Ca³y dzieñ przeznaczony jest na sp³yw kajakowy rzek± Skrw± Praw± z Brudzenia do Murzynowa (25 km). W trakcie sp³ywu uczestnicy zbieraj± ¶mieci na rzece, bior± udzia³ w ró¿nych zajêciach przeprowadzanych na wodzie, zmagaj± siê z przeszkodami znajduj±cymi siê w nurcie rzeki i poznaj± przyrodê Brudzeñskiego Parku Krajobrazowego. Zajêcia koñcz± siê warsztatami dydaktycznymi i dyskusj± o stanie czysto¶ci wód Skrwy, Wis³y.

Dzieñ III - 25 wrze¶nia 2011 r.
Dzieñ ten przeznaczony jest na penetracjê terenu Brudzeñskiego Parku Krajobrazowego poprzez wycieczkê rowerow±. W czasie wycieczki uczestnicy zapoznaj± siê z walorami przyrodniczymi i kulturowymi zwiedzanego terenu. Maj± mo¿liwo¶æ obserwacji i rozpoznawania ró¿nych gatunków ro¶lin i zwierz±t. (lornetki, atlasy, przewodniki do oznaczania flory i fauny). Bardzo wa¿nym elementem wycieczki jest zwiedzanie po³±czone z ogl±daniem zabytków kultury. Instruktor - prelegent ukazuje relacje miêdzy przyrod± a cz³owiekiem na przestrzeni wieków. Po powrocie do bazy w Murzynowie uczestnicy zapoznaj± siê z funkcjonowaniem kolektorów s³onecznych, które podgrzewaj± wodê w Obserwatorium (wykorzystywanie energii odnawialnej) i dzia³aniem przydomowej oczyszczalni ¶cieków. Badaj± wodê ze Skrwy, Wis³y i oczyszczalni), obserwuj± pod binokularem ró¿ne organizmy.

III. Warsztaty pn. "B±d¼my przyja¼ni rzekom" - 10 warsztatów
Uczestnicy: dzieci i m³odzie¿ szkó³ podstawowych i gimnazjalnych.
£±czna liczba uczestników - 264 osoby.
£±czna liczba warsztatów - 10

Program warsztatów dla uczniów szkó³ podstawowych
Przebieg warsztatów.
1. Prelekcja na temat rodzajów wód, roli wody i obiegu wody w przyrodzie. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 13, kl. VI.
2. Zanieczyszczenia wód - przyczyny skutki, metody oczyszczania - zajêcia warsztatowe z wykorzystaniem filtrów do oczyszczania wody. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 26, 27, kl. IV.
3. Walczymy z zanieczyszczeniami - uczestnicy wykonuj±c to zadanie dowiedz± siê w jaki sposób zanieczyszczaj± wodê i upozoruj± procesy odbywaj±ce siê podczas oczyszczania wody.
4. Domino - gra edukacyjna. Uczestnicy warsztatów podzieleni na grupy, otrzymuj± kostki domina. Na ka¿dej kostce domina umieszczone s± problemy zwi±zane z zanieczyszczeniem wód. Zadaniem uczestników warsztatów jest dopasowanie do poszczególnych problemów propozycji rozwi±zañ. Po zakoñczeniu zadania grupy prezentuj± po kolei, swoje propozycje rozwi±zañ problemów.
5. "Ka¿dy ¿yje wzd³u¿ rzeki" - najwa¿niejsze rzeki Wis³y oraz jej znaczenie. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 16, kl. V.
6. Walory przyrodniczo - krajobrazowe rzeki Wis³y oraz jej znaczenie.
7. Stworzenie dekalogu "Turysty przyjaznego rzece" - zajêcia warsztatowe. Uczestnicy warsztatów podaj± propozycje zachowañ nad rzek±, prowadz±cy zapisuje je na tablicy. Nastêpnie ka¿da z propozycji jest omawiana przez jego autora, a wypowiedzi s± uzupe³niane przez prowadz±cego. Na zakoñczenie burzy mózgów wybieramy w drodze dyskusji i negocjacji 10 najbardziej trafnych powtarzaj±cych siê informacji.
8. Podsumowanie i zakoñczenie warsztatów.

Program warsztatów dla uczniów szkó³ gimnazjalnych
Przebieg warsztatów:
1. Opracowanie tablicy informacyjne dotycz±cej wód ¶ródl±dowych - praca z literatur±.
2. Zanieczyszczenia wód - film. Omówienie zagadnienia zosta³o poprzedzone krótkim filmem z pakietu informacyjno - edukacyjnego "Nasze ¶rodowisko w Unii Europejskiej. Realizacja zadañ w zakresie gospodarki wodno - ¶ciekowej oraz odpadami komunalnymi". Po zakoñczeniu projekcji prowadz±cy warsztaty definiuje pojêcie zanieczyszczeñ wód, a nastêpnie uczestnicy warsztatów wskazuj± ¼ród³a zanieczyszczeñ wód, które prowadz±cy dzieli ze wzglêdu na pochodzenie i ze wzglêdu na pochodzenie.
3. Jak oszczêdzaæ wodê? - burza mózgów. Uczestnicy wspólnie zastanawiaj± siê nas sposobami oszczêdzania wody, zapisuj±c swoje propozycje. Nastêpnie ka¿da grupa odczytuje swoje propozycje.
4. Stworzenie dekalogu "Turysty przyjaznego rzece" - zajêcia warsztatowe. Uczestnicy warsztatów podaj± propozycje zachowañ nad rzek±, prowadz±cy zapisuje je na tablicy. Nastêpnie ka¿da z propozycji jest omawiana przez jego autora, a wypowiedzi s± uzupe³niane przez prowadz±cego. Na zakoñczenie burzy mózgów wybieramy w drodze dyskusji i negocjacji 10 najbardziej trafnych powtarzaj±cych siê informacji.
5. Organizmy ¿yj±ce w wodach naszych rzek - prelekcja.
6. Walory przyrodniczo - krajobrazowe rzeki Wis³y oraz jej znaczenie.

IV. Warsztaty nt. "Poznaj swoj± rzekê".
Ilo¶æ warsztatów 20
Ilo¶æ osób uczestnicz±cych w warsztatach - 470 osób.
Termin realizacji: wrzesieñ - listopad 2011 r
Program realizowany by³ jako cykl spotkañ stacjonarnych i terenowych dla szkó³.

Miejsce realizacji:
- Gimnazjum Nr 4 w P³ocku
- Zespó³ Szkó³ Zawodowych im. Marii Sk³odowskiej Curie w P³ocku
- Zespól Szkó³ Nr 1 w Sierpcu
- Zespól Szkó³ SOP w P³ocku
- Gimnazjum Nr 6 w P³ocku

Tematyka i opis realizowanych zajêæ:
1/ Formy ochrona przyrody na terenach cennych przyrodniczo.
- praca w grupach, omówienie g³ównych form ochrony przyrody stworzenie plakatu tematycznego.
2/ Ochrona bioró¿norodno¶ci Mazowsza.
- krzy¿ówka, zabawa w ³añcuch pokarmowy, omówienie zagadnieñ pojêæ typu korytarz ekologiczny.
3/ Komunikacja spo³eczna - Jak skutecznie i wiarygodnie nawi±zywaæ kontakt z otoczeniem? Jak przekonywaæ? Jak argumentowaæ? Jak przygotowaæ w³asn± wypowied¼? Jak rozwi±zywaæ konflikty spo³eczne dot. ochrony ¶rodowisk.
Dostêp spo³eczeñstwa do informacji o ¶rodowisku i jego ochronie.
- zabawa z klockami, omówienie g³ównych zagadnieñ, prezentacja.
4/ Tworzenie projektów:
Planowanie i próba realizacji dzia³añ, pocz±tek na zajêciach, kontynuacja i wdra¿anie kolejne etapy kszta³cenia. W efekcie utworzenie grupy liderów ¶rodowiskowych, którzy podejm± lokalne dzia³ania proekologiczne dotycz±ce ochrony rzek, ró¿norodno¶ci biologicznej.
- prezentacja, tworzenie zespo³u, planowanie dzia³añ na korzy¶æ w³asnej spo³eczno¶ci lokalnej.

V. Konkurs: "Wis³a - piêkno, które trzeba chroniæ".
Przedmiot konkursu - fotografie, zaprezentowane w formie albumu lub prezentacji multimedialnej przedstawiaj±ce szczególne warto¶ci przyrodnicze, krajobrazowe, kulturowe Doliny Wis³y.
Cele konkursu:
- ukazanie piêkna, walorów przyrodniczych, krajobrazowych, kulturowych Doliny Wis³y,
- promocja walorów przyrodniczych, krajobrazowych, kulturowych Doliny Wis³y,
- kszta³towanie poczucia odpowiedzialno¶ci za ¶rodowisko przyrodnicze,
- popularyzacja fotografowania jako sposobu kszta³cenia wra¿liwo¶ci estetycznej,

W dniu 18 listopada 2011r. zebra³a siê Komisja Konkursowa powo³ana przez Zarz±d Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku w celu rozstrzygniêcia konkursu ekologicznego "Wis³a - piêkno, które trzeba chroniæ" realizowanego w ramach projektu pn. "Wis³a - rzeka polska i p³ocka".

Obrady Komisji Konkursowej otworzy³ Prezes Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku - Ludwik Ryncarz.
Po zapoznaniu siê z regulaminem konkursu Komisja Konkursowa przesz³a do oceny prac. £±cznie w konkursie wziê³o udzia³ 27 prac (17 w I kategorii; 10 w II kategorii). Wszystkie zg³oszone prace by³y zgodne z regulaminem konkursu. Wszystkie prace by³y ocenione pod wzglêdem merytorycznym i estetycznym, a prace w postaci prezentacji PowerPoint dodatkowo oceniono pod wzglêdem technicznym. Po burzliwych obradach wy³oniono laureatów i wyró¿nionych przyznaj±c w ka¿dej kategorii po trzy nagrody g³ówne i po trzy wyró¿nienia. £±cznie przyznano 6 nagród g³ównych i 6 wyró¿nieñ.

Lista laureatów konkursu
Kategoria I - szko³y podstawowe - nagrody g³ówne
1. Bartosz Kuchta
Szko³a Podstawowa im. abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego w S³upnie
2. Adrianna Kornacka
Szko³a Podstawowa im. I Armii Wojska Polskiego w Gi¿ycach
3. Kinga Oleksiewicz
Szko³a Podstawowa Nr 3 im. K. Makuszyñskiego w P³ocku

Kategoria I - szko³y podstawowe - wyró¿nienia
1. Karol Cie¶lik
Szko³a Podstawowa im. abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego w S³upnie
2. Artur Nowak
Szko³a Podstawowa nr 18 w P³ocku
3. Daniel Dombrowski Szko³a Podstawowa im. W. H. Gawareckiego w Ma³ej Wsi

Kategoria II - szko³y gimnazjalne i ponadgimnazjalne - nagrody g³ówne
1. Milena Majorek Gimnazjum im. Jana Paw³a II w P³ocku
2. Julia Klaus Gimnazjum Nr 3 im. Jana Paw³a II w P³ocku
3. Klaudia Radoszkiewicz Liceum Ogólnokszta³c±ce im. Marsz. St. Ma³achowskiego w P³ocku

Kategoria II - szko³y gimnazjalne i ponadgimnazjalne - wyró¿nienia
4. Aleksandra Duda Gimnazjum im. Jana Paw³a II w I³owie
5. Aleksandra Wi¶niewska Publiczne Gimnazjum w Drobinie
6. Izabela Bembenista - Gimnazjum nr 6 w P³ocku

VI. Konkurs pn. "Poznaj swoj± rzekê".

Celem Konkursu jest zainspirowanie uczestników do podjêcia lokalnych dzia³añ w ramach programu oraz wy³onienie 4 laureatów konkursu.

Warunki uczestnictwa w Konkursie.
1. Uczestnikami Konkursu mog³y byæ szko³y podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne bior±ce udzia³ w programie.
2. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie by³o nades³anie przez uczestników kart zg³oszenia i sprawozdañ z przeprowadzonych dzia³añ.
3. W Konkursie laureaci wy³onieni zostali na podstawie zg³oszenia sprawozdañ.

Przyk³ady przeprowadzonych dzia³añ w ramach konkursu "Poznaj swoj± rzekê":
- sprz±tanie rzeki i jej brzegów,
- zdobywanie wiedzy, np.: o historii i geografii rzeki,
- lekcje tematyczne dotycz±ce ochrony rzek,
- zajêcia terenowe - dokumentowanie fauny i flory,
- badanie jako¶ci wody - temperatura, pH, ilo¶æ tlenu w wodzie,
- monitorowanie jako¶ci wody,
- objêcie ochron±, jako pomnika przyrody rosn±cych nad rzekami drzew,
- zajêcia plastyczne, np.: tworzenie rze¼b ze znalezionych ¶mieci,
- konkursy fotograficzne, plastyczne i literackie,
- przedstawienia i happeningi,
- nadawanie nazw bezimiennym potokom lub najciekawszym fragmentom rzeki,
- wycieczki i rajdy wzd³u¿ rzek,
- szukanie ¼róde³ rzeki,
- zachêcanie lokalnych w³adz do poprawy stanu czysto¶ci rzeki,
- zawi±zywanie porozumieñ dla rzeki.

W dniu 18 listopada 2011r. zebra³a siê Komisja Konkursowa powo³ana przez Zarz±d Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku w celu rozstrzygniêcia konkursu ekologicznego "Poznaj swoj± rzekê" realizowanego w ramach projektu pn. "Wis³a - rzeka polska i p³ocka".
Przewodnicz±cym Komisji Konkursowej by³ Prezes Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku p. Ludwik Ryncarz. Po zapoznaniu siê z regulaminem konkursu Komisja Konkursowa przesz³a do oceny prac. Ka¿d± pracê zg³oszon± do konkursu odczytano. Ka¿dy cz³onek Komisji zapozna³ siê ze wszystkimi dzia³aniami opisanymi w pracach konkursowych na tej podstawie dokonano oceny bior±c pod uwagê:
- ró¿norodno¶æ dzia³añ,
- efekty przeprowadzonych dzia³añ,
- liczbê szkó³, organizacji, instytucji wspó³pracuj±cych,
- liczbê uczestników zaanga¿owanych w projekt,
- liczbê odbiorców dzia³añ projektu.
Wszystkie zg³oszone prace by³y zgodne z regulaminem konkursu. Wszystkie prace by³y ocenione pod wzglêdem merytorycznym i estetycznym. Po burzliwych obradach wy³oniono laureatów konkursu.

Lista Laureatów konkursu "POZNAJ SWOJ¡ RZEKÊ"

1. Szko³a Podstawowa w Brudzeniu Du¿ym.
2. Gimnazjum im. P. W³odkowica w Brudzeniu Du¿ym.
3. Gimnazjum nr 4 im. Obroñców P³ocka 1920 r w P³ocku.
4. Zespó³ Szkó³ Centrum Kszta³cenia Rolniczego w Studzieñcu.

VII. Zakup sprzêtu niezbêdnego do prowadzenia edukacji ekologicznej
Notebook + oprogramowanie Office 2010.

Zadanie by³o realizowane g³ównie poprzez warsztaty. Do prowadzenia zajêæ stacjonarnych i terenowych niezbêdny nam jest odpowiedni sprzêt, u³atwiaj±cy obrazowe przekazanie wiedzy. Sprzêt ten bêdzie wykorzystywany latach nastêpnych.
Prowadzenie warsztatów odbywa siê m.in. poprzez prezentacje multimedialne. Dlatego w ramach projektu zakupili¶my notebooka wraz z oprogramowaniem. Notebook jest urz±dzeniem bardzo ma³ym, co umo¿liwia wykorzystanie go podczas warsztatów w szko³ach jak i podczas warsztatów wyjazdowych. Ponadto notebook s³u¿y osobom bezpo¶rednio zaanga¿owanym w realizacjê projektu, m.in. do przechowywania materia³ów warsztatowych/szkoleniowych, dokumentacji fotograficznej, opracowania zaproszeñ, materia³ów informacyjnych.

 

Wojewódzki Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.


Nasi partnerzy

NFOSiGW