"Wis³a - rzeka polska i p³ocka"
I. Warsztaty terenowe pn. "Dla Wis³y". G³ówny cel: - promowanie walorów przyrodniczych Wis³y, - zwrócenie uwagi na problemy zwi±zane z gospodark± wodn±, - prowadzenie zdrowego stylu ¿ycia.
Termin: 27 wrze¶nia 2011 roku £±czna liczba uczestników warsztatów - ok. 413 osób. Nad bezpieczeñstwem uczestników czuwali: - Stra¿ Miejska w P³ocku - Policja Miejska w P³ocku
Miejsce - bulwary nad Wis³± w P³ocku 1. Rozpoczêcie. 2. Krótka informacja o Wi¶le. 3. Prezentacja przedszkoli i szkó³ na scenie/na bulwarze. 4. Warsztaty na statku- jednocze¶nie warsztaty na bulwarach nadwi¶lañskich.
Warsztaty by³y prowadzone przez 2 trenerów przy wsparciu nauczycieli, opiekunów uczestników oraz wolontariuszy RCEE. Ponadto na scenie prezentowane by³y szko³y i przedszkola uczestnicz±ce w projekcie. Forma prezentacji to: inscenizacje, piosenki ekologiczne, konkursy wiedzy itp. Ka¿da ze szkó³ i przedszkoli mia³a mo¿liwo¶æ zaprezentowania na stoiskach swoich dzia³añ ekologicznych prowadzonych na terenie placówki (wystawy, postery).
II. Warsztaty pn. "Edukacja ekologiczna w rekreacji i turystyce" - 3 dniowe warsztaty
Termin: 23-25 wrze¶nia 2011 r. Uczestnicy: m³odzie¿ szkolna. Liczba uczestników - 15 osób.
Czas sp³ywu - 8-10 godzin dziennie (z przerwami na posi³ek na ³onie natury) - 3 dni D³ugo¶æ trasy - 24 km Sprzêt - kajaki 2 osobowe, namioty, karimaty.
Baza stacjonarna w Murzynowie - O¶rodek Uniwersytetu Warszawskiego - Mazowieckie Obserwatorium Geograficzne w Murzynowie.
Dzieñ I - 23 wrze¶nia 2011 r. Zajêcia terenowe nad wod± - Poznajemy warunki ¿ycia w wodzie
Dzieñ II - 24 wrze¶nia 2011 r. Ca³y dzieñ przeznaczony jest na sp³yw kajakowy rzek± Skrw± Praw± z Brudzenia do Murzynowa (25 km). W trakcie sp³ywu uczestnicy zbieraj± ¶mieci na rzece, bior± udzia³ w ró¿nych zajêciach przeprowadzanych na wodzie, zmagaj± siê z przeszkodami znajduj±cymi siê w nurcie rzeki i poznaj± przyrodê Brudzeñskiego Parku Krajobrazowego. Zajêcia koñcz± siê warsztatami dydaktycznymi i dyskusj± o stanie czysto¶ci wód Skrwy, Wis³y.
Dzieñ III - 25 wrze¶nia 2011 r. Dzieñ ten przeznaczony jest na penetracjê terenu Brudzeñskiego Parku Krajobrazowego poprzez wycieczkê rowerow±. W czasie wycieczki uczestnicy zapoznaj± siê z walorami przyrodniczymi i kulturowymi zwiedzanego terenu. Maj± mo¿liwo¶æ obserwacji i rozpoznawania ró¿nych gatunków ro¶lin i zwierz±t. (lornetki, atlasy, przewodniki do oznaczania flory i fauny). Bardzo wa¿nym elementem wycieczki jest zwiedzanie po³±czone z ogl±daniem zabytków kultury. Instruktor - prelegent ukazuje relacje miêdzy przyrod± a cz³owiekiem na przestrzeni wieków. Po powrocie do bazy w Murzynowie uczestnicy zapoznaj± siê z funkcjonowaniem kolektorów s³onecznych, które podgrzewaj± wodê w Obserwatorium (wykorzystywanie energii odnawialnej) i dzia³aniem przydomowej oczyszczalni ¶cieków. Badaj± wodê ze Skrwy, Wis³y i oczyszczalni), obserwuj± pod binokularem ró¿ne organizmy.
III. Warsztaty pn. "B±d¼my przyja¼ni rzekom" - 10 warsztatów Uczestnicy: dzieci i m³odzie¿ szkó³ podstawowych i gimnazjalnych. £±czna liczba uczestników - 264 osoby. £±czna liczba warsztatów - 10
Program warsztatów dla uczniów szkó³ podstawowych Przebieg warsztatów. 1. Prelekcja na temat rodzajów wód, roli wody i obiegu wody w przyrodzie. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 13, kl. VI. 2. Zanieczyszczenia wód - przyczyny skutki, metody oczyszczania - zajêcia warsztatowe z wykorzystaniem filtrów do oczyszczania wody. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 26, 27, kl. IV. 3. Walczymy z zanieczyszczeniami - uczestnicy wykonuj±c to zadanie dowiedz± siê w jaki sposób zanieczyszczaj± wodê i upozoruj± procesy odbywaj±ce siê podczas oczyszczania wody. 4. Domino - gra edukacyjna. Uczestnicy warsztatów podzieleni na grupy, otrzymuj± kostki domina. Na ka¿dej kostce domina umieszczone s± problemy zwi±zane z zanieczyszczeniem wód. Zadaniem uczestników warsztatów jest dopasowanie do poszczególnych problemów propozycji rozwi±zañ. Po zakoñczeniu zadania grupy prezentuj± po kolei, swoje propozycje rozwi±zañ problemów. 5. "Ka¿dy ¿yje wzd³u¿ rzeki" - najwa¿niejsze rzeki Wis³y oraz jej znaczenie. Zagadnienia zosta³y omówione z wykorzystaniem Przyrody - Multimedialnej bazy wiedzy. Szko³a Podstawowa; rozdzia³u III temat 16, kl. V. 6. Walory przyrodniczo - krajobrazowe rzeki Wis³y oraz jej znaczenie. 7. Stworzenie dekalogu "Turysty przyjaznego rzece" - zajêcia warsztatowe. Uczestnicy warsztatów podaj± propozycje zachowañ nad rzek±, prowadz±cy zapisuje je na tablicy. Nastêpnie ka¿da z propozycji jest omawiana przez jego autora, a wypowiedzi s± uzupe³niane przez prowadz±cego. Na zakoñczenie burzy mózgów wybieramy w drodze dyskusji i negocjacji 10 najbardziej trafnych powtarzaj±cych siê informacji. 8. Podsumowanie i zakoñczenie warsztatów.
Program warsztatów dla uczniów szkó³ gimnazjalnych Przebieg warsztatów: 1. Opracowanie tablicy informacyjne dotycz±cej wód ¶ródl±dowych - praca z literatur±. 2. Zanieczyszczenia wód - film. Omówienie zagadnienia zosta³o poprzedzone krótkim filmem z pakietu informacyjno - edukacyjnego "Nasze ¶rodowisko w Unii Europejskiej. Realizacja zadañ w zakresie gospodarki wodno - ¶ciekowej oraz odpadami komunalnymi". Po zakoñczeniu projekcji prowadz±cy warsztaty definiuje pojêcie zanieczyszczeñ wód, a nastêpnie uczestnicy warsztatów wskazuj± ¼ród³a zanieczyszczeñ wód, które prowadz±cy dzieli ze wzglêdu na pochodzenie i ze wzglêdu na pochodzenie. 3. Jak oszczêdzaæ wodê? - burza mózgów. Uczestnicy wspólnie zastanawiaj± siê nas sposobami oszczêdzania wody, zapisuj±c swoje propozycje. Nastêpnie ka¿da grupa odczytuje swoje propozycje. 4. Stworzenie dekalogu "Turysty przyjaznego rzece" - zajêcia warsztatowe. Uczestnicy warsztatów podaj± propozycje zachowañ nad rzek±, prowadz±cy zapisuje je na tablicy. Nastêpnie ka¿da z propozycji jest omawiana przez jego autora, a wypowiedzi s± uzupe³niane przez prowadz±cego. Na zakoñczenie burzy mózgów wybieramy w drodze dyskusji i negocjacji 10 najbardziej trafnych powtarzaj±cych siê informacji. 5. Organizmy ¿yj±ce w wodach naszych rzek - prelekcja. 6. Walory przyrodniczo - krajobrazowe rzeki Wis³y oraz jej znaczenie.
IV. Warsztaty nt. "Poznaj swoj± rzekê". Ilo¶æ warsztatów 20 Ilo¶æ osób uczestnicz±cych w warsztatach - 470 osób. Termin realizacji: wrzesieñ - listopad 2011 r Program realizowany by³ jako cykl spotkañ stacjonarnych i terenowych dla szkó³.
Miejsce realizacji: - Gimnazjum Nr 4 w P³ocku - Zespó³ Szkó³ Zawodowych im. Marii Sk³odowskiej Curie w P³ocku - Zespól Szkó³ Nr 1 w Sierpcu - Zespól Szkó³ SOP w P³ocku - Gimnazjum Nr 6 w P³ocku
Tematyka i opis realizowanych zajêæ: 1/ Formy ochrona przyrody na terenach cennych przyrodniczo. - praca w grupach, omówienie g³ównych form ochrony przyrody stworzenie plakatu tematycznego. 2/ Ochrona bioró¿norodno¶ci Mazowsza. - krzy¿ówka, zabawa w ³añcuch pokarmowy, omówienie zagadnieñ pojêæ typu korytarz ekologiczny. 3/ Komunikacja spo³eczna - Jak skutecznie i wiarygodnie nawi±zywaæ kontakt z otoczeniem? Jak przekonywaæ? Jak argumentowaæ? Jak przygotowaæ w³asn± wypowied¼? Jak rozwi±zywaæ konflikty spo³eczne dot. ochrony ¶rodowisk. Dostêp spo³eczeñstwa do informacji o ¶rodowisku i jego ochronie. - zabawa z klockami, omówienie g³ównych zagadnieñ, prezentacja. 4/ Tworzenie projektów: Planowanie i próba realizacji dzia³añ, pocz±tek na zajêciach, kontynuacja i wdra¿anie kolejne etapy kszta³cenia. W efekcie utworzenie grupy liderów ¶rodowiskowych, którzy podejm± lokalne dzia³ania proekologiczne dotycz±ce ochrony rzek, ró¿norodno¶ci biologicznej. - prezentacja, tworzenie zespo³u, planowanie dzia³añ na korzy¶æ w³asnej spo³eczno¶ci lokalnej.
V. Konkurs: "Wis³a - piêkno, które trzeba chroniæ". Przedmiot konkursu - fotografie, zaprezentowane w formie albumu lub prezentacji multimedialnej przedstawiaj±ce szczególne warto¶ci przyrodnicze, krajobrazowe, kulturowe Doliny Wis³y. Cele konkursu: - ukazanie piêkna, walorów przyrodniczych, krajobrazowych, kulturowych Doliny Wis³y, - promocja walorów przyrodniczych, krajobrazowych, kulturowych Doliny Wis³y, - kszta³towanie poczucia odpowiedzialno¶ci za ¶rodowisko przyrodnicze, - popularyzacja fotografowania jako sposobu kszta³cenia wra¿liwo¶ci estetycznej,
W dniu 18 listopada 2011r. zebra³a siê Komisja Konkursowa powo³ana przez Zarz±d Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku w celu rozstrzygniêcia konkursu ekologicznego "Wis³a - piêkno, które trzeba chroniæ" realizowanego w ramach projektu pn. "Wis³a - rzeka polska i p³ocka".
Obrady Komisji Konkursowej otworzy³ Prezes Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku - Ludwik Ryncarz. Po zapoznaniu siê z regulaminem konkursu Komisja Konkursowa przesz³a do oceny prac. £±cznie w konkursie wziê³o udzia³ 27 prac (17 w I kategorii; 10 w II kategorii). Wszystkie zg³oszone prace by³y zgodne z regulaminem konkursu. Wszystkie prace by³y ocenione pod wzglêdem merytorycznym i estetycznym, a prace w postaci prezentacji PowerPoint dodatkowo oceniono pod wzglêdem technicznym. Po burzliwych obradach wy³oniono laureatów i wyró¿nionych przyznaj±c w ka¿dej kategorii po trzy nagrody g³ówne i po trzy wyró¿nienia. £±cznie przyznano 6 nagród g³ównych i 6 wyró¿nieñ.
Lista laureatów konkursu Kategoria I - szko³y podstawowe - nagrody g³ówne 1. Bartosz Kuchta Szko³a Podstawowa im. abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego w S³upnie 2. Adrianna Kornacka Szko³a Podstawowa im. I Armii Wojska Polskiego w Gi¿ycach 3. Kinga Oleksiewicz Szko³a Podstawowa Nr 3 im. K. Makuszyñskiego w P³ocku
Kategoria I - szko³y podstawowe - wyró¿nienia 1. Karol Cie¶lik Szko³a Podstawowa im. abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego w S³upnie 2. Artur Nowak Szko³a Podstawowa nr 18 w P³ocku 3. Daniel Dombrowski Szko³a Podstawowa im. W. H. Gawareckiego w Ma³ej Wsi
Kategoria II - szko³y gimnazjalne i ponadgimnazjalne - nagrody g³ówne 1. Milena Majorek Gimnazjum im. Jana Paw³a II w P³ocku 2. Julia Klaus Gimnazjum Nr 3 im. Jana Paw³a II w P³ocku 3. Klaudia Radoszkiewicz Liceum Ogólnokszta³c±ce im. Marsz. St. Ma³achowskiego w P³ocku
Kategoria II - szko³y gimnazjalne i ponadgimnazjalne - wyró¿nienia 4. Aleksandra Duda Gimnazjum im. Jana Paw³a II w I³owie 5. Aleksandra Wi¶niewska Publiczne Gimnazjum w Drobinie 6. Izabela Bembenista - Gimnazjum nr 6 w P³ocku
VI. Konkurs pn. "Poznaj swoj± rzekê".
Celem Konkursu jest zainspirowanie uczestników do podjêcia lokalnych dzia³añ w ramach programu oraz wy³onienie 4 laureatów konkursu.
Warunki uczestnictwa w Konkursie. 1. Uczestnikami Konkursu mog³y byæ szko³y podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne bior±ce udzia³ w programie. 2. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie by³o nades³anie przez uczestników kart zg³oszenia i sprawozdañ z przeprowadzonych dzia³añ. 3. W Konkursie laureaci wy³onieni zostali na podstawie zg³oszenia sprawozdañ.
Przyk³ady przeprowadzonych dzia³añ w ramach konkursu "Poznaj swoj± rzekê": - sprz±tanie rzeki i jej brzegów, - zdobywanie wiedzy, np.: o historii i geografii rzeki, - lekcje tematyczne dotycz±ce ochrony rzek, - zajêcia terenowe - dokumentowanie fauny i flory, - badanie jako¶ci wody - temperatura, pH, ilo¶æ tlenu w wodzie, - monitorowanie jako¶ci wody, - objêcie ochron±, jako pomnika przyrody rosn±cych nad rzekami drzew, - zajêcia plastyczne, np.: tworzenie rze¼b ze znalezionych ¶mieci, - konkursy fotograficzne, plastyczne i literackie, - przedstawienia i happeningi, - nadawanie nazw bezimiennym potokom lub najciekawszym fragmentom rzeki, - wycieczki i rajdy wzd³u¿ rzek, - szukanie ¼róde³ rzeki, - zachêcanie lokalnych w³adz do poprawy stanu czysto¶ci rzeki, - zawi±zywanie porozumieñ dla rzeki.
W dniu 18 listopada 2011r. zebra³a siê Komisja Konkursowa powo³ana przez Zarz±d Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku w celu rozstrzygniêcia konkursu ekologicznego "Poznaj swoj± rzekê" realizowanego w ramach projektu pn. "Wis³a - rzeka polska i p³ocka". Przewodnicz±cym Komisji Konkursowej by³ Prezes Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P³ocku p. Ludwik Ryncarz. Po zapoznaniu siê z regulaminem konkursu Komisja Konkursowa przesz³a do oceny prac. Ka¿d± pracê zg³oszon± do konkursu odczytano. Ka¿dy cz³onek Komisji zapozna³ siê ze wszystkimi dzia³aniami opisanymi w pracach konkursowych na tej podstawie dokonano oceny bior±c pod uwagê: - ró¿norodno¶æ dzia³añ, - efekty przeprowadzonych dzia³añ, - liczbê szkó³, organizacji, instytucji wspó³pracuj±cych, - liczbê uczestników zaanga¿owanych w projekt, - liczbê odbiorców dzia³añ projektu. Wszystkie zg³oszone prace by³y zgodne z regulaminem konkursu. Wszystkie prace by³y ocenione pod wzglêdem merytorycznym i estetycznym. Po burzliwych obradach wy³oniono laureatów konkursu.
Lista Laureatów konkursu "POZNAJ SWOJ¡ RZEKÊ"
1. Szko³a Podstawowa w Brudzeniu Du¿ym. 2. Gimnazjum im. P. W³odkowica w Brudzeniu Du¿ym. 3. Gimnazjum nr 4 im. Obroñców P³ocka 1920 r w P³ocku. 4. Zespó³ Szkó³ Centrum Kszta³cenia Rolniczego w Studzieñcu.
VII. Zakup sprzêtu niezbêdnego do prowadzenia edukacji ekologicznej Notebook + oprogramowanie Office 2010.
Zadanie by³o realizowane g³ównie poprzez warsztaty. Do prowadzenia zajêæ stacjonarnych i terenowych niezbêdny nam jest odpowiedni sprzêt, u³atwiaj±cy obrazowe przekazanie wiedzy. Sprzêt ten bêdzie wykorzystywany latach nastêpnych. Prowadzenie warsztatów odbywa siê m.in. poprzez prezentacje multimedialne. Dlatego w ramach projektu zakupili¶my notebooka wraz z oprogramowaniem. Notebook jest urz±dzeniem bardzo ma³ym, co umo¿liwia wykorzystanie go podczas warsztatów w szko³ach jak i podczas warsztatów wyjazdowych. Ponadto notebook s³u¿y osobom bezpo¶rednio zaanga¿owanym w realizacjê projektu, m.in. do przechowywania materia³ów warsztatowych/szkoleniowych, dokumentacji fotograficznej, opracowania zaproszeñ, materia³ów informacyjnych.
Wojewódzki Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
|