Strona Główna
O nas
Programy
Konkursy
Inicjatywy obywatelskie
Materiały szkoleniowe
Publikacje
Wolontariat
Galeria
Linki
Kontakt
RODO
Polityka Prywatności

Dobra energia dla wszystkich PDF Print E-mail

Warsztaty pn. "Dobra energia dla wszystkich" w ramach Obchodów Światowego Dnia Ziemi 2012 odbyły się 23 maja 2012r. na Placu Starego Rynku w Płocku

Organizatorzy: Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Płocku, Gimnazjum nr 6 im. prof. Władysława Szafera w Płocku.

Obchody Światowego Dnia Ziemi, w 2012 roku odbyły się będą podczas obchodów Międzynarodowego Roku Zrównoważonej Energii dla Wszystkich Ludzi ogłoszonego przez ONZ. Światowy Dzień Ziemi 2012 w Polsce obchodziliśmy pod hasłem "Dobra energia dla wszystkich".


Główne cele, które przyświecają idei obchodów tego roku to:
- Zwrócenie uwagi państw członkowskich ONZ na potrzebę zintensyfikowania działań na rzecz zapewnienia równego dostępu energii dla wszystkich, ale też ochrony środowiska poprzez zrównoważone wykorzystanie zasobów energii tradycyjnej, czystsze technologie i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Cel warsztatów:
- Prezentacja OZE wśród społeczeństwa, sposobów oszczędnego gospodarowania energią w domu, w szkole, w firmie,
- Prezentacja efektów konkursu grantowego pn. "Mamy wpływ na zmianę klimatu".

Skala zadania i przewidywany zasięg:
Uczestnicy: bezpośredni realizatorzy projektów, biorący udział w warsztatach - dzieci, młodzież, nauczyciele przedszkoli i szkół z terenu miasta Płocka.
Odbiorcy: Cała społeczeństwo.
Sposób potwierdzenia - wg. zgłoszeń telefonicznych.
Sposób rekrutacji i promocji - informacje w prasie, radio, zaproszenia, internet (RCEE), plakaty.
Udział uczestników warsztatów - bezpłatny.

Program:
1. Przemarsz dzieci i młodzieży ulicami miast przebranych za odpady, z hasłami dot. uciążliwości odpadów i postępowanie z nimi.
2. Stoiska poświęcone zagadnieniom ochrony klimatu, prezentacja OZE.
3. Gry, zabawy dla dzieci dotyczące ochrony klimatu.
4. Happening dotyczący przeciwdziałania zmianom klimatu.
5. Filmy o tematyce oszczędzania energii.
6. Zbiórka odpadów niebezpiecznych, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
7. Konkursy wiedzy.
8. Badanie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
9. Energia odnawialna, jakie są jej źródła i zasoby? Czy wystarczy jej na potrzeby wszystkich ludzi?
10. Recycling zaczyna się w domu:
- przygotowanie kompostownika,
- prezentacja roweru z recyclingu.
11. Gospodarowanie odpadami - zmiany klimatu.
12. Działalność Zielonych Szkół na rzecz racjonalnej gospodarki odpadami.
13. 4 Warsztaty dla uczestników.

I Warsztat:
Temat: Energia odnawialna - jakie są jej źródła i zasoby? Czy wystarczy jej na potrzeby wszystkich ludności?
Przebieg warsztatów:
1. Rozpoczęcie warsztatów. Przywitanie uczestników. Zapoznanie z tematem.
2. Do czego jest potrzebna energia? - burza mózgów uczniowie podają przykłady do czego jest potrzebna energia, np. do ogrzewania mieszkań, oświetlenia, poruszania się samochodów itd.
3. Czy możliwe jest życie bez energii? - oczywiście odpowiedź brzmi nie.
4. Następnie uczestnicy warsztatów podaj przykłady oszczędzania energii. Prowadzący uzupełnia wypowiedzi.
5. Dlaczego należy oszczędzać energię? - Wzrost zużycia energii prowadzi to do wyczerpywania się naturalnych zasobów energii - paliw kopalnych, których zasoby z roku na rok stają się coraz mniejsze.
6. W dalszej kolejności zadaniem uczestników warsztatów jest wymienienie znanych im źródeł energii.
7. Poprzez przypadkowy podział uczestnicy warsztatów tworzą pięć zespołów. Każdy zespół losuje jedno ze źródeł energii odnawialnych. Zadaniem grupy jest wskazanie wad i zalet stosowania danego źródła energii. Następnie na forum grupy prezentują efekty swojej pracy, które są uzupełniane przez inne grupy.
8. Dlaczego należy oszczędzać energię?
9. Omówienie zjawiska efektu cieplarnianego i skutków postępowania omawianego zjawiska.
10. Opracowanie listu/apelu w którym dzieci wyjaśniają dorosłym zjawisko efektu cieplarnianego i przestrzegają przed jego skutkami.
11. Podsumowanie warsztatów.

II Warsztat:
Temat: Sposoby oszczędnego gospodarowania energią w domu.
Przebieg warsztatów:
1. Czy istnieje problem?
2. Czy klimat się zmienia? Jeśli tak to dlaczego?
3. Kto chroni klimat?
4. Czy ja coś mogę zrobić dla ochrony klimatu?
- oszczędzaj energię,
- co zużywa najwięcej energii?,
- jak zmniejszyć zużycie energii cieplnej w domu?,
- jaki rodzaj ogrzewania wybrać?,
- gotowanie i pieczenie,
- chłodzenie i mrożenie,
- zmywanie naczyń,
- oświetlenie domu, pokoju, kuchni,
- ładowarki i funkcja stanbady.

III Warsztat:
Temat: Od ziarenka do energii. Bądź oszczędny, uratuj pingwina. Zasłona przeciwsłoneczna dla niedźwiedzia polarnego.
Przebieg warsztatów:
1. Prezentacja multimedialna o pingwinach i niedźwiedziach polarnych.
2. Odczytanie listu od Niedźwiedzi polarnych.
3. Topnienie kry - pokazanie z jakim problemem borykają się niedźwiedzie.
4. Odczytanie listu od Pingwinów.
5. Pokazanie dzieciom problemu: kocem przykrywamy ciasno dzieci siedzące na podłodze. Koc symbolizuje emisję CO2. Temperatura pod kocem wzrasta bardzo szybko!
6. Burza mózgów: Ja pomóc pingwinom niedźwiedziom i samym sobie?
Spisanie pomysłów na tablicy, podkreślenie oszczędzania energii
7. Jak można oszczędzać energię?
8. Jakie zyski można osiągnąć dzięki oszczędzaniu energii?
9. Gra zespołowa - Bądź oszczędny?
9. Jak oszczędzając energię możemy ratować pingwiny i niedźwiedzie? - Podsumowanie zajęć, spisanie "Klasowego kontraktu o oszczędzaniu energii".

IV Warsztat:
Temat: Produkcja papieru ekologicznego - warsztaty w grupach.
Środki dydaktyczne:
- duży arkusz brystolu, farby, kredki, drewniana rama z rozpiętą siatką o drobnych oczkach, stare gazety, wiadro, mikser, łyżka wazowa, tektura, gąbka, wałek do ciasta, resztki roślinne np. liście, igły drzew oraz sok z buraków.
- zasuszona trawa, kwiaty i liście.
Sami robimy własny papier ekologiczny.
1. Dzieci oglądają planszę przedstawiającą możliwości wykorzystania makulatury do powtórnej produkcji papieru.
2. Omawiamy poszczególne etapy cyklu produkcyjnego (recyklingu).
3. Omawiam zadania oraz kolejne czynności wykonywania papieru wtórnego. Cykl produkcyjny jest następujący:
- nagromadzone w gazety, kartki, kartonowe pudełka i papierki drzemy na jak najmniejsze skrawki,
- w razie potrzeby dodatkowo mikserem je rozdrobnimy i dolejemy tyle wody, aby masa osiągnęła konsystencję gęstej papki,
- papkę wylewamy na duże płaskie sito tak, aby siatka została pokryta cienką warstwą włókien papierowych, ramę przyciskamy kawałkiem tektury (większym niż ramka) i odwracamy,
- delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki przenosimy włókna papieru na tekturę,
- papierową masę przykrywamy drugim kawałkiem tektury i za pomocą wałka wyciskamy z niego tyle wody, ile to możliwe,
- tak wytworzony papier pozostawimy do wyschnięcia.
4. Dla lepszego efektu można dodać resztki roślinne np. liście, igły drzew oraz sok z buraków, nadaje kolor.
5. Przerwa (w tym czasie trwają zajęcia merytoryczne z dziećmi).
6. Po kilku godzinach dzieci oglądają wytworzony przez siebie papier i go porównują
(każdy jest inny i niepowtarzalny).
7. Omawiamy korzyści płynące z takiego sposobu zagospodarowania odpadów i zaznaczam, że to, co dzieci zrobili to właśnie był recykling.

Galeria zdjeć:



Miasto Płock


Współfinansowane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach projektu
"Aktywna edukacja stacjonarna i terenowa na rzecz dzieci i młodzieży - II Etap"



Nasi partnerzy

NFOSiGW