Inicjatywa 8. Utworzenie pasieki edukacyjnej Pszczoły uczą, żywią i leczą w Mościskach
8. Inicjatywa Utworzenie pasieki edukacyjnej pod nazwą „Pszczoły uczą, żywią i leczą” w Mościskach, gm. Szczutowo
Zgłaszający inicjatywę: Grupa inicjatywna - Grupa Pszczelarzy Ziemi Sierpeckiej
Lokalizacja inicjatywy: Mościska, gm. Szczutowo
Realizacja wnioskowanej inicjatywy pozwoli na wzbogacenie dotychczasowej oferty edukacyjnej oraz umożliwi prowadzenie regularnych odczytów, prelekcji i pokazów ekologiczno – edukacyjnych dla dzieci i młodzieży szkolnej, jak również innych grup społecznych (seniorzy, pszczelarze, itp.).
Do chwili obecnej brak odpowiedniej bazy dydaktycznej uniemożliwiał pełne wykorzystanie możliwości popularyzowania wiedzy na tematy ekologiczno – społeczne oraz idei ochrony środowiska naturalnego przez naszą grupę stanowiącą zespół wykwalifikowanych osób w tej dziedzinie. Obecnie grupa posiada warunki środowiskowe (wyznaczona działka) i personalne (lekarz weterynarii, leśnik dyplomowany, mistrz pszczelarski) do realizacji tej inicjatywy. W swoich działaniach będą kontynuować współpracę z samorządami lokalnymi – (gminy, powiaty); instytucjami (Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu), Ośrodkami Doskonalenia Rolniczego, stacjami kwarantanny roślin, placówkami szkolno – oświatowymi, grupami społecznymi, organizacjami pozarządowymi, pszczelarzami – kandydatami.
Fotoreportaż z prowadzonych działań
PRZED
W TRAKCIE
Koszenie chwastów i uprawa roli
Postęp prac
PO
Tablice informacyjne
Działania edukacyjne - warsztaty, prelekcje, pokazy, odczyty
Z A P R O S Z E N I E
do odwiedzenia pasieki edukacyjnej pn. „Pszczoły uczą, żywią i leczą” w Mościskach gm. Szczutowo.
Prowadzonej przez mistrza pszczelarskiego Tomasza Paprockiego.
Cele spotkań:
- propagowanie ochrony środowiska naturalnego oraz zachowań ekologicznych,
- popularyzacja pszczelarstwa i produktów pszczelich,
- przeciwdziałanie patologicznym nałogom w środowisku szkolnym i poza szkolnym.
Scenariusz spotkań pszczelarza z grupami społecznymi.
Pszczelarstwo: pasja, hobby, gałąź produkcji rolnej.
Rys historyczny – pszczelarstwo dawnej i dziś – Wielcy Pszczelarze.
Biologia – ekologia- apis mellifera. Ochrona owadów pożytecznych.
Rodzina pszczela jako superorganizm.
Skład rodziny pszczelej: M:♀; T:♂; R :♀;
Ul – jako przestrzeń bytowa rodziny pszczelej.
Pszczelarz – jego warsztat pracy, sprzęt i ubiór.
Produkty pszczele: miód, pyłek, pierzga, wosk, jad pszczeli, mleczko pszczele, propolis, powietrze ulowe, inne.
Walory zdrowotne, odżywcze i użytkowe produktów pszczelich.
W trakcie:
- pokaz produktów pszczelich,
- pokaz sprzętu i wyposażania ula,
- pokaz rodziny pszczelej,
- odpowiedzi na pytania,
- degustacja miodów,
- zaproszenie zainteresowanych grup do odwiedzenia pasiek.
W celu uzyskania bliższych informacji prosimy dzwonić : Tomasz Paprocki , tel. 604-654-077.
Inicjatywa zorganizowana przy współpracy z Regionalnym Centrum Edukacji Ekologicznej w Płocku
i wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie .
---
29 września 2016 roku uczniowie klasy II technikum weterynarii w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Zielonej, odwiedzili pasiekę prowadzoną przez pszczelarza Pana Tomasza Paprockiego. Realizując program „Pszczoły uczą, żywią i leczą” Pan Tomasz w bardzo ciekawy, zajmujący sposób przekazywał swoją wiedzę i doświadczenie na temat życia rodziny pszczelej.
Swoją wizytę w pasiece rozpoczęliśmy od zapoznania się z historią pszczelarstwa, poznaliśmy także budowę ula, znaczenie poszczególnych osobników rodziny pszczelej.
Pszczoły zawsze kojarzyły nam się z miodem, dzięki wizycie w pasiece dowiedzieliśmy się o innych cudownych, leczniczych produktach, które pozyskujemy dzięki pszczołom. Można tu wspomnieć o pyłku kwiatowym- bombie witaminowej, propolisie- naturalnym antybiotyku XXI w, mleczku pszczelim – eliksirze młodości. Jednak to nie za te produkty jesteśmy winni pszczołom wdzięczność. Zdaliśmy sobie sprawę, że pszczoły to ważny czynnik plonotwórczy i naszym zadaniem jest dbać o dobrą kondycję tych naturalnych zapylaczy.
Ciekawym momentem wizyty była możliwość zajrzenia do ula, spotkanie oko w oko z „Królową- Matką”. W plastrach w dalszym ciągu znajdował się czerw a robotnice wykonywały taniec wywijany informujący o położeniu pożytku. Mając na sobie strój ochronny mogliśmy z bliska obserwować plaster pszczeli z krzątającymi się na nim robotnicami. Widzieliśmy także ul z dzikimi pszczołami i naturalnym plastrem miodu.
Miłym akcentem na zakończenie spotkania był poczęstunek miodu z własnej pasieki Pana Tomasza Paprockiego. Skosztowaliśmy słodkiego miodu wielokwiatowego, aksamitnego rzepakowego i ostrego gryczanego. Słodki smak i serdeczne przyjęcie przez gospodarzy zostaną z nami na długo.
Wizyta w pasiece edukacyjnej uświadomiła nam, że jesteśmy współodpowiedzialni za przyszłość pszczół i będziemy w praktyce stosować wszystkie wskazówki jakie nam przekazał mistrz pszczelarski.
Uczniowie klasy II TW wraz z opiekunami: Panią Natalią Karpińską i Beatą Mazur-Lech
---
16 listopada 2016 roku odbyły się zajęcia w Zespole Szkół w Borkowie Kościelnym.
---
Wnioskowana inicjatywa (utworzenie pasieki edukacyjnej), pozwoli nie tylko zintegrować środowisko lokalne, ale przede wszystkim poprawi warunki egzystencji pszczół i innych owadów zapylających na tym terenie.
W latach intensywnej uprawy ziemi na omawianym terenie występowała degradacja środowiska naturalnego spowodowana stosowaniem oprysków i nawożenia mineralnego. Szczególnie dotknęła ona owady dziko żyjące niszcząc ich bazę pokarmową. Celem naszej inicjatywy jest stopniowe przywracanie dawnych ekosystemów, czemu sprzyja także sukcesywnie zanikające na tym terenie rolnictwo z powodu niskiej klasy ziemi ornej (V, VI klasa), a co za tym idzie brak oprysków – nawożenia mineralnego.
Działania:
- Uprawa roli metodami mechanicznymi. Wykonanie prac związanych z utworzeniem pasieki edukacyjnej (nasadzenia, wytyczenie ścieżek, montaż uli, montaż ogrodzenia. Zakup nasion trawy - III - IV kwartał 2015r.
- Zabezpieczenie terenu, zakup siatki leśnej i słupków ogrodzeniowych - III kwartał 2015r.
- Wykonanie prac związanych ze stworzeniem bazy edukacyjnej (zakup wiaty wraz z wyposażeniem - ławki, stoły, stoliki, wykonanie prac montażowych i porządkowych - III kwartał 2015r.
- Zakup 10 kapeluszy i 2 skafandrów pszczelarskich - III kwartał 2015r.
- Zakup uli typ: Kuszka oraz uli typ: Warszawski Poszerzony - IV kwartał 2015r.
- Zakup rodzimych drzewek i krzewów kilkuletnich doniczkowanych - nasadzenia stałe - IV kwartał 2015r.
- Zakup sadzonek jednorocznych (gatunków rodzimych liściastych), celem utworzenia szkółki - II kwartał 2016r.
- Powadzenie działań edukacyjnych: odczytów, pokazów, warsztatów, prelekcji - III kwartał 2015 - IV kwartał 2016r. (we własnym zakresie).
Teren pasieki edukacyjnej ma bezpośredni dostęp do drogi publicznej powiatowej nr 3717W. Pozwoli to na łatwy dojazd uczestników spotkań.
Lokalizacja pasieki w enklawie leśnej pozwoli na realizację jeszcze jednego ważnego celu, tj. możliwości wypoczynku i rekreacji wszystkim odwiedzającym to miejsce.
W pasiece będzie możliwość poznać tradycyjne metody gospodarki pszczelej na Ziemi Sierpeckiej (ścieżka edukacyjna pt. „Pszczelarstwo wczoraj i dziś – kłody barcie, kuszki, stare ule” – nasiedlone pszczołami we własnym zakresie), tradycyjny sprzęt pszczelarski oraz pasieczny.
Pszczoły i inne owady zapylające zapewnią również stopniowe odtwarzanie różnych gatunków podszycia i pięter średnich pobliskich lasów. Lasy zapewnią im bazę pożytkową w ciągu całego sezonu, ponieważ gatunki te pomimo, że pozornie odległe, to jednak pozostają w nierozerwalnej symbiozie. Ogrodzenie pasieki siatką leśną zabezpieczy pasiekę przed szkodami wyrządzanymi przez dziką zwierzynę leśną: ochroni sprzęt, drzewa i krzewy, a przede wszystkim owady.